تفاوتهای مدارک رسمی فنی و حرفه ای

تفاوتهای مدارک رسمی فنی و حرفه ای

تفاوتهای مدارک رسمی فنی و حرفه ای

آموزش

با توجه به پرسش بسیاری از افراد در خصوص مدارک سازمان  فنی و حرفه ای ، مطلب حاضر جهت آگاهی بیشتر ارائه شده است. مدارک صادر شده از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای به سه دسته تقسیم می شوند.

 مدارک فنی و حرفه ای

  • مدارک رسمی

  • مدارک مورد تایید

  • مدارک گذر مهارتی

در این مطلب تفاوت این مدارک به همراه مشخصات ظاهری هر کدام جهت تشخیص مدرک ذکر شده است.

مدارک رسمی

مدارک رسمی سازمان مدارکی است که مهارت آموز جهت دریافت این مدرک طبق ضوابط سازمان آموزش فنی و حرفه ای در آزمونهای هماهنگ سازمان فنی و حرفه ای که تاریخ آنها در طول سال از قبل تعیین شده است شرکت کرده و موفق به کسب نمره قبولی شود.

این گواهینامه ها در سایت رسمی سازمان آموزش فنی و حرفه ای قابل استعلام می باشند. آدرس سایت استعلام http://azmoon.portaltvto.com/estelam/estelam می باشد.

این مدارک به علت دارا بودن کد ملی آموزش شغل، بین المللی بوده و در سایر کشورها معتبر بوده و به رسمیت شناخته می شوند. همچنین قابل ترجمه رسمی می باشند.

سازمان جهانی کار

این مدارک به علت دارا بودن کد بین المللی در سازمان جهانی کار (ILO) در ۱۸۶ کشور دنیا معتبر می باشد. لیست کشورهای عضو سازمان جهانی کار را در این لینک ILO مشاهده نمایید. همچنین صفحه رسمی ایران در سازمان جهانی کار را در این لینک ILO مشاهده کنید.

وجود کد ملی آموزش شغل بر روی این مدارک الزامی است و کد مذکور با کد طرح درس مذکور در سایت سازمان آموزش فنی و حرفه ای به آدرس http://research.irantvto.ir همخوانی دارد.

با داشتن این مدارک می توان برای دریافت تسهیلات از بانکها اقدام نمود.

مشخصات ظاهری این کارتهای هوشمند در شکل زیر آمده است:

گواهی نامه مهارت

گواهی نامه مهارت

همچنین هنگامی که از سایت رسمی سازمان مشخصات گواهینامه مورد استعلام قرار میگیرد، گواهینامه نشان داده شده توسط سایت سازمان آموزش فنی و حرفه ای دارای مشخصات ظاهری زیر می باشد:

گواهی نامه مهارت فنی و حرفه ای
گواهی نامه مهارت فنی و حرفه ای

 

مدارک مورد تایید

مدارک مورد تایید سازمان مدارکی است که توسط موسسات آموزش آزاد صادر می شوند و طبق تفاهم نامه ای با سازمان آموزش فنی و حرفه ای مورد تایید سازمان آموزش فنی و حرفه ای قرار می گیرد.
در این مدارک آرم، نام و امضای مدیر موسسه آزاد هم در کنار آرم سازمان آموزش فنی و حرفه ای بر روی مدارک درج می شود.در صورتی که بر روی مدارک رسمی و وزارتخانه ای وجود مشخصات و امضای موسسات خصوصی امکان پذیر نیست.

از آنجا که این مدارک به صورت رسمی توسط سیستم سازمان آموزش فنی و حرفه ای صادر نمی شود قابل استعلام نمی باشد،این مدارک قابل ترجمه رسمی نمی باشد و بنابراین نه تنها بین المللی نیست بلکه حتی قابل استناد نمی باشند.
باز هم به دلیل طی نکردن رویه رسمی سازمان آموزش فنی و حرفه ای و عدم وجود آزمون، صدور مدارک فقط حدود یک تا دو هفته طول می کشد.
مشخصات ظاهری  این مدارک  در حالات مختلف و با توجه به سلیقه ارائه دهنده می باشد و با توجه  به اینکه  مدرک توسط خود آموزشگاه های آزاد صادر می شود ، مدرک هر آموزشگاه می تواند با آموزشگاه دیگر متفاوت باشد.

مدارک گذر مهارتی

این مدارک جزو مدارک غیر رسمی بوده و تمامی شرایط مدارک غیر رسمی که در فوق اشاره شد در مورد این مدارک صدق می کند. علاوه بر شرایط فوق این مدارک دارای محدودیتهای زیر نیز می باشند.
این مدارک جهت آموزشهای کپسولی ۱-۲ ساعته توسط آموزشگاه های آزاد صادر می شود و معمولا برای آموزشهایی که در همایشها، سمینارها و نمایشگاهها برگزار می شود صادر می شوند.
مشخصات ظاهری مدرک به دلیل صدور مدرک توسط آموزشگاه های آزاد، مدرک هر آموزشگاه می تواند با آموزشگاه دیگر متفاوت باشد.

توجه : علاوه بر موارد فوق الذکر در مورد گواهی نامه های صادره توسط سازمان فنی و حرفه ای کشور و موسسات و آموزشگاه های مرتبط باید متذکر شد برخی از دوره ها و فعالیت های خاص تابع قوانین و مقررات خاص از طرف سازمان ها و ارگان های ذیصلاح دیگر از قبیل سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشکری و …. می باشند و علارغم برگزاری دوره های موازی در سازمان فنی و حرفه ای با استاندارد هایی که مورد قبول سازمان ها و ارگان های ذیربط نیست حتی با دریافت گواهی نامه ها از سازمان فنی حرفه ای فراگیران دوره های خاص امکان اشتغال در رشته خاص را نخواهند داشت چرا که مجوز های اشتغال در مورد دوره های مورد بحث صرفاً بعد از طی دوره های آموزشی با استاندارد های مراکز آموزشی سازمان های فوق صادر می گردد.

 


 

مطالب مرتبط

استاندارد فنی و حرفه ای چیست ؟

آزمون ادواری فنی و حرفه ای چیست؟

نوشتهٔ پیشین
مهاجرت با مدرک فنی و حرفه ای
نوشتهٔ بعدی
با قوانین لباس پوشیدن آشنا شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up