آموزش دوخت مانتو جلو بسته بدون الگو

 

کلمه ی مانتو برگرفته از زبان فرانسوی (manteau) است به معنای یک نوع روپوش یا لباس گشاد است که روی لباس های دیگر پوشیده می شود. در ایران به عنوان نوعی حجاب بسیار مورد استفاده خانم ها قرار میگیرد و تولیدی های زیادی در زمینه تولید مانتو فعالیت می کنند. از انواع مانتو می توان به اداری، فرهنگی ، مذهبی اشاره نمود. استفاده از انواع مانتو در مکان ها و مناسبت های مختلف مرسوم میباشد.

آموزش دوخت مانتو بدون الگو بر خلاف اسمش کار ساده ای نیست و نیاز به تجربه و کارآموزی دارد. خیاطی و طراحی لباس و کارهای هنری، برای بانوان لذت بخش میباشد.

معمولا با الگو، دوخت مانتو صورت میگیرد. اما بدون الگو نیز میتوان مانتو دوخت.

در خیاطی، الگو ها و طراحی الگو از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. دانستن آن برای طراحی لباس و مانتو با هر سلیقه و سایزی بسیار مهم میباشد و روش های دیگر معمولا غیر حرفه ایی تر به نسبت طراحی میباشند. بنابراین اگر تجربه کافی در این عرصه ندارید پیشنهاد میکنیم از الگو های اماده استفاده نمایید. در انتخاب مانتو باید به اندازه قد و ترکیب اندامی دقت کرد تا با بهترین انتخاب، ظاهری شکیل تر داشته باشید.

به جنس پارچه ایی که انتخاب کنید دقت کنید که برای چه فصلی و برای چه کاری میباشد. اگر مبتدی هستید اول از پارچه های ارزان قیمت برای تست و خودآزمایی استفاده نمایید. همچنین مدل های ساده و راحت تر را انتخاب کنید.

 

نحوه دوخت مانتو بدون الگو

دوختنِ مانتو های بدون الگو با برش مستقیم روی پارچه صورت میگیرد. میتوان ازین روش برای دوخت مانتو های ساده و برای کسانی که علاقه به خیاطی دارند ولی تبحر کافی برای دوخت مانتو با الگو را ندارند و یا به دنبال یک راه ساده و ارزان برای تنوع به کمد لباس‌هایشان هستند بهره گرفت.

مانتو های جلو باز به علت این که اغلب از نوع عبایی و آزاد هستند، برای خانم ها پوشش راحتی به شمار میروند و از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. بنابراین یکی از مدل های ساده که نیاز به الگوی خاصی نداشته و می توان مستقیم بر روی پارچه آن را ترسیم کرد مانتوهای عبایی مناسب برای تمامی اندام است. البته بهتر است افرادی با اندام چاق، مانتوی عبایی با قد کوتاه را انتخاب نکنند. افرادی که به چادر علاقه مند هستند می توانند از این مدل مانتو به عنوان جایگزینی برای چادر استفاده کنند. پارچه مناسب برای این مدل پارچه های ریزش دار از جمله ریون، جرسه، ساتن سیلک، … می باشد.

آموزش دوخت مانتو جلو بسته بدون الگو

برای آموزش دوخت مانتو جلو بسته بدون الگو، نیا به 2.5 متر پارچه با عرض 150 سانتی متر داریم. این مدل مانتو نیاز به الگو ندارد و مستقیم اندازه ها را روی پارچه انداخته و برش می زنیم. پارچه را روی میز کار باز می ککنیم و به عرض تا می کنیم. برای قسمت جلوی مانتو، قد مانتو را در این مئل بین 125 تا 130 سانتی متر در نپر می گیریم. 130 سانتی متر را جدا کرده و شروع به طراحی مانتو می کنیم. از قسمت ترکی مانتو 8 سانتی متر جدا کرده و علامت می زنیم. بعد از 8 سانت، 60 سانتی مر جدا می کنیم. از قسمت بالا، 30 سانتی متر برای بازی یقه در نظر می گیریم. بازی یقه اختیاری است و می توانید آن را کمتر یا بیشتر کنید. سپس نقطه 8 سانتی متر که جدا کردیم را به این 30 سانتی متر وصل می کنیم و تا پایین امتداد می دهیم. این خط، خط طرح یقه ما است. از روی نقطه 60 سانت، 2 سانتی متر پایین می آییم و به لبه کار وصل می کنیم.

 

 

در مرحله بعد آموزش دوخت مانتو جلو بسته بدون الگو، قسمت پایین لباس را هم حدود 60 تا 65 سانتی متر علامت می زنیم و به بالا وصل می کنیم. این کاری که روی پارچه کشیدیم مربوط به قسمت جلوی مانتو می شود و دور تا دور آن را قیچی کرده و جدا می کنیم.

 

در مرحله بعد آموزش دوخت مانتو جلو بسته بدون الگو، باید قسمت پشت مانتو را طراحی و برش بدهیم. برای طراحی قسمت پشت مانتو، همان الگوی جلو را برای قسمت پشت هم استفاده می کنیم. با این تفاوت که قسمت جلوی روی دولای باز و قسمت پشت روی دولای بسته اجرا می شود. فقط یک نکته ای جود دارد و آن این است که برای یقه پشت، از قسمت دولای بسته به اندازه 3 سانتی متر پایین می آییم و به سرشانه وصل می کنیم.

در آموزش دوخت مانتو ، بعد از برش زدن جلو و پشت، قسمتی که مربوط به پهلوی کار است را از بالا به اندازه 25 تا 30 سانتی متر برای گشادی مچ پایین می آییم و علامت می زنیم که دقیقا تا آن علامت را بدوزیم. حال ابتدا درز پهلو را می دوزیم، سپس نوار دوزی و تمیز دوزی داخل کار را انجام می دهیم و در نهایت سر شانه را می دوزیم. در انتهای کار حتما تمیز کاری ها را انجام داده و کار را اتو بزنید.

 

آموزش یک مدل دیگر

این مانتو بدون دکمه هست. ابتدا الگوی کیمونو را طراحی می کنیم و قد الگو را به اندازه ی بلندترین قسمتِ مانتو یعنی پایینِ مثلثیِ جلوی مانتو در نظر بگیرید.

کیمونوی آستین را از زیر بغل کمی گشادتر کنید ( خط سبز ) .طرح یقه هفت را روی الگو بکشید ( خط بنفش ) .از زیرِ بغل به اندازه ی ۱۲ الی ۱۴ سانتی متر به سمت چپ رفته و خط پهلو و سپس طرح هفتیِ پایین مانتو را طبق مدل روی الگو بکشید. ( خطوط آبی ). طرح مثلثیِ جیب مانتو را نیز میتوانید طبق شکل در انتهای خط پهلو بکشید ( خطوط قرمز )

 

الگوی پشت هم دقیقا مشابه الگوی جلو می باشد فقط یقه ی الگوی پشت تغییری نمیکند. شما میتوانید تمام خطوط الگوی پشت را به جز یقه ی آن از روی الگوی جلو کپی کنید .الگوی جلو یک بار روی دولای باز و الگوی پشت روی دولای بسته ی پارچه برش میخورد. خطوط دورِ الگو را قیچی کنید.

 

 

همانطور که گفته شد دوخت مانتو عبایی یکی از دوخت‌های آسان است. اگر خیلی هم در خیاطی حرفه‌ای نباشید، با یک پارچه مناسب و و کمی دقت می‌توانید برای خودتان یک مانتو عبایی شیک، ساده و جذاب بدوزید. هر چه پارچه ریزش بیشتری داشته باشد یا به عبارت دیگر لخت‌تر باشد، مانتو عبایی زیباتر به چشم می‌خورد؛ پارچه‌هایی مثل کرپ، ساتن و حریر.

در اینجا قصد داریم به دو روش دوخت مانتو عبایی را برای شما عزیزان شرح دهیم : روش اول استفاده از راسته پارچه و روش دوم با استفاده از اریب پارچه. مانتوی دوخته شده با هر دو روش تن خور شیک و مناسبی دارد.

 

روش اول :

برش از راسته پارچه : برای این مدل دو قد پارچه با پهنای ۱۲۰ تا ۱۵۰ نیاز است. پهنای الگو به اندازه عرض پارچه است. این مدل نیازی به کشیدن الگو ندارد و می‌توان تمام مراحل را روی پارچه انجام داد.

 

از دولای بسته پارچه ۸ سانتی متر اندازه می‌زنیم. (این برای گودی پشت گردن است.

۲ سانتی متر پایین‌آمده و گوی گردن را رسم می‌کنیم.

از قسمت دولای باز ۲۰ سانتی متر از بالای الگو پایین‌آمده و از گودی گردن به این نقطه وصل می‌کنیم. این قسمت سرشانه وآستین مانتو است.

۲۵ سانتی متر برای بازی مچ در نظر بگیرید.

قد آستین و سرشانه را حساب کنید و هر چقدر از خط آستین الگو کم دارید، به صورت مچی به لب آستین اضافه کنید. حدود ۲۰سانتی متر کفایت می‌کند.

برای الگوی جلو نیز تمام این مراحل را اجرا کنید.

حال از قسمت گودی گردن، خط صافی از ۸ سانتی متر تا پایین رسم می‌کنیم. (این مانتو جلو باز است. می‌توان از کمربند یا سنجاق سینه برای بسته شدن آن استفاده کرد.)

برای قسمت یقه پشت، سجاف آماده کرده و برای جلو می‌توان از خود پارچه ۳ سانتی متر جای دوخت گذاشت. جای دوخت را به داخل برگردانده و از رو بدوزید.

روش دوم :

برش از اریب پارچه : برای این مدل از پارچه‌ای به عرض ۱۵۰ سانتی متر و قد ۱۵۰ سانتی متر استفاده می‌شود. یعنی یک مربع ۱۵۰ در ۱۵۰ درست کنید .

 

قطر مربع را تا بزنید. به این ترتیب دولای بسته‌ی پارچه روی اریب پارچه قرار می‌گیرد.

از سه گوش پایین ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر بالا آمده و قیچی می‌زنیم. (این قسمت پایین مانتو است و ادامه آن قد مانتو)

هر مقدار از قد مانتو که در قسمت ترکی پارچه است، به همان اندازه در قسمت دولای بسته و اریب پارچه علامت بزنید.

حال پارچه را باز کرده و از خطی که علامت زده‌اید ۸ سانتی متر به دو طرف علامت بزنید.

قسمت وسط جلو را به نقاط علامت زده‌شده وصل کنید.

۱۵ سانتی متر برای بیرون‌آمدن دست در نظر بگیرید.

این مدل فقط درز در سر شانه دارد. جلوی این مدل نیز باز است و می‌توان از کمربند استفاده کرد

مانتو مناسب خیاطی بدون الگو

پانچو – کیمونو – خفاشی- در کل مانتوهایی که برش کمتری دارن بهتره استفاده کنید

 

 

 

 

 

keyboard_arrow_up