آموزش خیاطی مانتو با الگو

 

آموزش دوخت مانتو با الگو

 

 

اگر در حال خواندن این متن هستید، به‌احتمال‌زیاد از خانم‌هایی می‌باشید که شیفته مدل‌های مختلف مانتو هستند و مشتاق‌اند تا آموزش خیاطی مانتو با الگو را فرابگیرند. مگر می‌شود قید مانتو آن‌هم با تنوعی که امروزه در بازار ارائه می‌شوند را زد؟ قطعاً که پاسخ خیر است. افرادی که به هنر خیاطی علاقه‌مندند همیشه به دنبال این هستند که بتوانند پوشاک خودشان را دوخت کنند، خصوصاً دوخت مانتو که از جذابیت زیادی برخوردار است

آموزش خیاطی مانتو

شیفتگان هنر خیاطی می‌دانند که دوخت لباس برای خودشان چه حس و حالی دارد. هم در انتخاب پارچه آزادی عمل دارند و هم در انتخاب مدل و سایز لباس. حال چه برسد به دوخت مانتو! به‌طورکلی بانوان از پوشیدن مانتوهای متنوع با رنگ‌بندی‌های مختلف لذت می‌برند و اگر تعداد زیادی مانتو داشته باشند، بازهم ترجیح می‌دهند مدلی دیگر و رنگ دیگری را به مجموعه مانتوهای خود اضافه کنند.

 

شاید این ویژگی برای عده‌ای قابل‌درک نباشد اما تنوع مدل و رنگ برای خانم‌ها اهمیت دارد. خصوصاً اگر شرایط زندگی و کارشان به‌گونه‌ای باشد که هر روز با محیط بیرون در ارتباط باشند. در این صورت، برای رهایی از یکنواختی مدل و رنگ مانتو، اشتیاق خرید مانتو در آن‌ها بیشتر می‌شود.

 

افرادی که دستی بر هنر خیاطی دارند، در این زمینه بسیار خوشبخت هستند چراکه می‌توانند هر مدل مانتو را به‌راحتی برای خودشان برش بزنند و دوخت کنند. عده دیگری که در مهارتی در خیاطی ندارند اما به آن علاقه‌مند هستند، همواره در رؤیای دوخت مانتوهای متنوع به سر می‌برند. خبر خوب برای دسته دوم اینکه، با شرکت در دوره آموزش خیاطی مانتو با الگو، می‌توانند رؤیایشان را به حقیقت تبدیل کنند و از پوشیدن مانتوهای تکراری و یکنواخت خودشان را نجات دهند.

 

دوره‌های آموزش خیاطی مانتو، با متدهای مختلفی برگزار می‌شود. برخی از آموزش‌ها به کمک الگو هستند و برخی دیگر از روش‌های بدون الگو به آموزش می‌پردازند. شما به هرکدام که علاقه داشته باشید می‌توانید از همان روش، دوخت مانتو را یاد بگیرید

آموزش خیاطی مانتو چه مزیتی دارد؟

شاید شما در دسته افرادی باشید که تفکرشان این است که وقتی انواع مختلف مانتو در بازار به فروش می‌رسند، چه احتیاجی به شرکت در دوره آموزش خیاطی مانتو با الگو هست؟ یا با خود بگویید چه نیازی است آن‌قدر وقت و هزینه صرف کنم برای یادگیری دوخت مانتو، می‌توانم به‌راحتی انواع مختلف مانتو را از بازار تهیه کنم یا گفتگوهایی مشابه این موارد.

 

 

اما لازم است نگاهی دقیق‌تر به این مورد داشته باشیم. حتماً بارها تجربه داشته‌اید که پشت ویترین یک مغازه، مانتویی را دیده‌اید و شیفته آن شده‌اید. اما وقتی آن را پرو کردید، یا اندازه‌تان نبوده است یا ترجیح می‌دادید که رنگ دیگری داشت. گاهی هم پیش می‌آید که رنگ و مدل را می‌پسندید اما، سایز مانتو اندازه‌تان نیست. در چنین مواقعی، به‌ناچار قید مانتو را می‌زنید و به جستجو برای یافتن نمونه‌ای دیگر ادامه می‌دهید.

 

حتماً بارها پیش ‌آمده که درنهایت، دست‌خالی به منزل بازگشته‌اید! چراکه مانتوی مناسبی که از نظر رنگ، مدل، پارچه و حتی قیمت مناسب باشد را پیدا نکرده‌اید. قیمت هم مسئله مهمی است، بعضی از مانتوها از نظر زیبایی و سایز کاملاً مناسب شما هستند اما قیمت بالایی دارند و شما قصد ندارید به این اندازه برای مانتو هزینه کنید.

 

پس در چنین مواقعی چاره چیست؟ یا کلاً باید قید خرید مانتو را بزنید! یا به فکر خرید پارچه می‌افتید و می‌روید سراغ خیاط محبوبتان. تا اینجای قضیه هم بد نیست، می‌شود با آن کنار آمد. اما، داستان از زمانی مشکل‌ساز می‌شود که خیاط محبوب شما، به دلیل مشغله کاری یا شرایط زندگی، فرصت دوخت ندارد و نمی‌تواند سفارش شما را بپذیرید.

مراحل آموزش خیاطی مانتو با الگو

دوخت مانتو از پرکاربردی‌ترین دوخت‌ها در خیاطی است که در دوره آموزش خیاطی مانتو با الگو، به آن پرداخته می‌شود. در این دوره به‌طور مفصل و جامع به مراحل مورد نیاز برای دوخت مانتو پرداخته می‌شود و هنرجو در پایان دوره به‌راحتی می‌تواند با روش الگوسازی، به دوخت مانتو بپردازد. مراحلی که در آموزش خیاطی مانتو با الگو وجود دارد، عبارت‌اند از:

 

انتخاب مدل مانتو

برای انتخاب مدل مانتو، صرفاً زیبایی آن را در نظر نگیرید، بلکه در نظر داشته باشید که آیا آن مدل به اندام شما می‌آید؟ باید مدل متناسب با فرم اندامی خود را انتخاب کنید تا بیشترین جلوه و زیبایی را برای شما به ارمغان بیاورد. گاهی مدل‌های زیبا، فرم جالبی روی تن ندارند، این به دلیل تناسبات اندامی است که در هر فردی متفاوت است. بنابراین، اول‌ازهمه مدلی را پیدا کنید که مناسب اندام شما باشد. برای پیدا کردن مدل، می‌توانید از ژورنال‌های دوخت مانتو نیز کمک بگیرید. ضمن اینکه در دوره آموزش دوخت مانتو با الگو، در این زمینه راهنمایی لازم را دریافت می‌کنید.

 

رسم الگوی مانتو

برای دوخت مانتو با الگو، اولین مرحله رسم الگوی مانتو است که احتیاج به ‌اندازه‌‌گیری دارد. برخی از اندازه‌ها از طریق اندازه‌گیری با متر به دست می‌آیند و برخی دیگر از طریق محاسبات. در آموزش خیاطی مانتو با الگو به‌ اندازه‌‌های زیر احتیاج است:

 

قد کامل

دور کمر

دور سینه

قد باسن

دور باسن

قد بالاتنه جلو

قد بالاتنه پشت

بلندی سینه

دور بازو

سرشانه

دور مچ

دور بازو

قد آستین

پشت یقه

برجستگی سینه

فاصله دو سینه

گشادی کف حلقه

قد لباس

کارور جلو

کارور پشت

انتقال الگوی مانتو روی پارچه

 

پس از اندازه‌گیری و رسم الگو، نوبت به انتقال الگو به روی پارچه می‌رسد. این مرحله نیز به ‌دقت زیادی نیاز دارد تا الگوی مانتو به‌درستی و بدون کمترین خطا روی پارچه انتقال یابد. دقت در تمام مراحل دوخت و دوز شرط است و باعث می‌شود خروجی کار، اندازه و فرم خوبی داشته و تمیز باشد.

 

 

 

لازم است در اینجا اشاره‌ای به پارچه مناسب برای دوخت مانتو داشته باشیم. به این دلیل که پارچه نقش بسیار مهمی در خیاطی دارد و اگر به‌درستی انتخاب نشود و مناسب مدل مانتو نباشد، هراندازه هم که مدل، الگوسازی و دوخت مانتو خوب باشد، جلوه زیبایی بر تن نخواهد داشت. البته نگران شناخت پارچه مناسب برای مانتو نباشید، با شرکت در دوره آموزش خیاطی مانتو با الگو، به این موارد نیز پرداخته می‌شود و باعث می‌شود شما با انواع پارچه آشنا شوید و بتوانید پارچه مناسب را تشخیص دهید.

 

در زیر نمونه‌ای از بهترین پارچه‌های مناسب مانتو را خدمت شما عزیزان معرفی می‌کنیم. در انتخاب آن‌ها باید به فصول سال نیز توجه داشت. برخی پارچه‌ها مناسب فصل تابستان هستند، برخی زمستان، برخی پاییزه و بهاره هستند و برخی هم مناسب چهارفصل. این پارچه‌ها عبارت‌اند از:

 

پارچه نخی

پارچه فیونا

پارچه ساتن

پارچه کتان

پارچه ریون

پارچه کرپ

پارچه چرم

پارچه فاستونی

پارچه ابریشم

پارچه دیور مانتویی

پارچه پرادا مانتویی

آموزش برش پارچه در خیاطی مانتو با الگو

پس از انتقال الگوی مانتو بر روی پارچه، باید پارچه را برش بزنیم. این مرحله نیز به‌ دقت و مهارت زیادی احتیاج دارد. کوچک‌ترین اشتباه در برش، موجب می‌شود کل پارچه خراب و دور ریز شود. البته باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که جسارت عمل، خیلی مهم است. اگر در حین برش پارچه، مردد شدید یا ترس خراب شدن پارچه به سراغتان آمد، به یاد داشته باشید که جسارت داشتن می‌تواند کمکتان کند و باعث شود نتیجه کارتان رضایت‌بخش باشد. در غیر این صورت، امید به خروجی کارتان نداشته باشید!

 

 

جسارت در عمل، در اثر تمرین و تکرار در خیاطی به دست می‌آید. زمانی که شما با مدل‌های مختلف آشنایی داشته باشید و الگوی مانتوهای مختلفی را رسم و بر روی پارچه انتقال داده باشید، همچنین برش پارچه و دوخت را تمرین کرده باشید، ترستان از اشتباه به‌مرور کم می‌شود و باعث می‌شود جسارت عمل پیدا کنید و به‌راحتی دوخت و دوز کنید. پس جسارت عمل را با کار بی‌پایه و اساس اشتباه نگیرید. جسارت عمل در اثر تمرین و تکرار و کسب مهارت به دست می‌آید و پس از مسلط شدن بر زیروبم‌های خیاطی.

 

مزیت شرکت در دوره‌های آموزش خیاطی مانتو با الگو، در همین است. با آموزش نکات لازم توسط مربی دوره و همچنین آشنایی با روش‌های دوخت، الگوسازی و انواع مدل مانتو، جسارت شما در دوخت و دوز زیاد می‌شود به‌نحوی‌که در پایان دوره، تفاوت را حس می‌کنید.

 

در نظر گرفتن جای دکمه

فراموش نکنید که اگر مانتو شما جلوباز باشد، احتیاج به‌ جادکمه دارد و باید مکان مناسب برای دکمه‌ها را مشخص کنید و به روش مخصوص جای دکمه را بدوزید. نکات مربوط به دوخت جای دکمه نیز در کلاس‌های آموزش دوخت مانتو با الگو، آموزش داده می‌شوند.

 

آموزش دوخت مانتو

بعدازاینکه همه این مراحل را پشت سر گذاشتید، بالاخره به مرحله شیرین دوخت مانتو می‌رسیم که سرنوشت نهایی کار را جلوی چشمتان می‌آورد!

 

داشتن صبر و حوصله، دقت و توجه به جزییات گفته‌شده در آموزش خیاطی مانتو با الگو  کمک می‌کند دوخت تمیزی داشته باشید و نتیجه کار بدرخشد و رضایت‌بخش باشد. پس از دوخت مانتو، اگر تمامی نکات رعایت شده باشند خستگی کار از تنتان بیرون می‌رود و طعم شیرین داشتن مانتو جدید و نو را خواهید چشید!

 

انتخاب دکمه مناسب مانتو

برخلاف تصور اکثر مردم، دکمه‌ها در زیبایی و شکیل بودن لباس نقش بسیار مهمی دارند. برخی از افراد به دکمه اهمیت زیادی نمی‌دهند، درحالی‌که می‌توان گفت، دکمه‌ها تکمیل‌کننده کار هستند و تأثیر آن‌ها در زیبایی و جلوه لباس، قابل‌چشم‌پوشی نیست. به‌طورکلی در دوره‌های آموزش خیاطی مانتو با الگو، در این زمینه نکات خوبی در اختیارتان قرار می‌گیرد که بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

keyboard_arrow_up